Goeie voornemens voor je relatie

Goeie voornemens voor je relatie

Veel mensen stellen goeie voornemens in voor het nieuwe jaar, maar hoeveel mensen hebben besloten om hun relatie deze januari al te verbeteren?

Terwijl je misschien de jaarlijkse gelofte neemt om gewicht te verliezen, geld te besparen of te stoppen met het afkluiven van je nagels, vergeet je al snel de voornemens die nog veel meer voor jezelf kunnen betekenen, maar ook voor je partner en kinderen.

In plaats van toevlucht te nemen tot de zelfde oude voornemens (die waar je je vervolgens toch niet aan houdt, weet je wel!) waarom richt je niet je energie op het doorvoeren van een aantal kleine veranderingen in de manier waarop je je relatie benadert om vervolgens te zien hoe groot de verbeteringen kunnen zijn!

Ik heb vijf voornemens voor je opgeschreven, welke alleen jouw inbreng vereisen, want alleen maar een paar punten in je eigen gedrag te veranderen kan al een domino-effect hebben op hoe je partner reageert op jullie relatieproblemen. Probeer ééntje, een paar of misschien alle vijf eens uit:

 

  1. Het verleden loslaten

Het begin van een nieuw jaar is een goede gelegenheid om oude ruzies/onenigheden de laan uit te sturen. Je relatie zal nooit verbeteren als je telkens opnieuw dezelfde oude ruzies naar bovenhaalt. In plaats van jullie relatieproblemen op te lossen, zul je hierdoor alleen maar meer onenigheid creëren.

Als je partner een fout heeft gemaakt en zich hier vervolgens voor heeft verontschuldigd, accepteer zijn/haar verontschuldiging en zoek samen naar manieren om het vertrouwen in je relatie weer te herstellen, stel elkaar gerust zodat het niet zal worden herhaald.

  1. Werk aan je emotionele intelligentie

Emotionele intelligentie is het vermogen om onze eigen emoties en die van de mensen om ons heen te identificeren, te beoordelen en te beheren. Mensen met een hoge(re) emotionele intelligentie hebben vaak gezondere relaties dan mensen met minder goede sociale vaardigheden.

Hoewel het misschien niet vanzelfsprekend is voor iedereen, is het gelukkig mogelijk om je emotionele intelligentie op elk gewenst moment te verbeteren. Lees onderstaande tips voor het bouwen van emotionele intelligentie:

  • Breng tijd door met anderen. Kijk naar mensen als ze met je praten en probeer patronen tussen expressies en emoties te identificeren.
  • Beheers jezelf. Als je merkt dat een situatie misschien uit de hand loopt, verlaat het gezelschap of ruimte en weiger te reageren op “knop duwers” totdat je gekalmeerd bent.
  • Vraag jezelf af hoe je je voelt. Alvorens beslissingen te nemen, overweeg hoe je je misschien zult voelen als je iets doeten vergelijken dit met hoe je je voelt als je dat niet doet.
  • Zie het doel ervan in. Denk na over hoe jouw acties van invloed kunnen zijn op de mensen om je heen, of het nu vrienden, familieleden of collega’s zijn. Hoe zullen zij zich hierdoor voelen? Is dit het waard?
  • Neem verantwoordelijkheid voor je eigen gevoelens. Probeer je eigen gevoelens te begrijpen in plaats van de acties van mensen of situaties waardoor je je zo voelt. Onze gevoelens zijn vaak een goede indicator van onze onvervulde emotionele behoeftes.
  1. Denk positief

Als jullie relatieproblemen je snel humeurig en depressief maken kun je al heel snel in een cyclus van negatief denken vallen. Probeer je te focussen op de positieve dingen in je relatie – het zal de manier waarop je reageert op moeilijke situaties verbeteren en uiteindelijk leiden tot minder ruzies.

Om te beginnen, probeer je partner minder te bekritiseren en meer te complimenteren – door je partner af en toe een veertje in de bips steken, zal je laten zien hoeveel je hen echt waardeert.

  1. Deel je doelen voor het komende jaar

Stelletjes die elkaar steunen hebben vaak een gelukkigere relatie. Door persoonlijke en professionele doelen met je partner te delen kunnen jullie elkaar helpen om meer dingen in het nieuwe jaar te bereiken en samen jullie successen te vieren.

Als je nog niet zeker weet wat je uit 2014 wilt halen, is het nu de beste tijd voor wat introspectie (zelfreflectie). Denk na over wat je echt wilt en nodig hebt en deel dit met je partner, het is veel makkelijker om je doelen te bereiken als jullie je beide op dezelfde golflengte bevinden.

  1. Maak een deal

Meningsverschillen zijn een normaal en soms gezond onderdeel van elke relatie, maar het is belangrijk dat ze correct worden opgelost om eventuele blijvende gevolgen te voorkomen. De beste manier om verder te gaan is om dealtjes te maken met je partner en te laten zien dat je in staat bent om je eigen belangen aan de kant zetten om jullie relatie te versterken.

Een goed voorbeeld voor het komende jaar en het maken een mooie deal is dat je belooft je partner echt te zullen waarderen. Het kan van alles zijn… van het stoppen met roken tot het ophouden met irritante trekjes waar je partner zich aan ergert. Als ze merken dat je bereid bent om compromissen te sluiten in het belang van je relatie zal er een grotere kans zijn dat je partner besluit jouw voorbeeld te zullen volgen.

 

 

Als je er nog niet helemaal klaar voor bent om één-op-één therapiesessies aan te gaan, is er een zelfhulpmethode beschikbaar die zich richt op het herstellen van relaties en huwelijken.

Het hele pakket inclusief bonusboeken en werkbladen kost €49,- Maar mocht je achteraf om welke reden dan ook niet tevreden zijn dan stort ik binnen 30 dagen gewoon het bedrag terug op je rekening!

bestelbutton

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *