Goeie voornemens voor je relatie

Goeie voornemens voor je relatie

Veel mensen stellen goeie voornemens in voor het nieuwe jaar, maar hoeveel mensen hebben besloten om hun relatie deze januari al te verbeteren?

Terwijl je misschien de jaarlijkse gelofte neemt om gewicht te verliezen, geld te besparen of te stoppen met het afkluiven van je nagels, vergeet je al snel de voornemens die nog veel meer voor jezelf kunnen betekenen, maar ook voor je partner en kinderen.

In plaats van toevlucht te nemen tot de zelfde oude voornemens (die waar je je vervolgens toch niet aan houdt, weet je wel!) waarom richt je niet je energie op het doorvoeren van een aantal kleine veranderingen in de manier waarop je je relatie benadert om vervolgens te zien hoe groot de verbeteringen kunnen zijn!

Ik heb vijf voornemens voor je opgeschreven, welke alleen jouw inbreng vereisen, want alleen maar een paar punten in je eigen gedrag te veranderen kan al een domino-effect hebben op hoe je partner reageert op jullie relatieproblemen. Probeer ééntje, een paar of misschien alle vijf eens uit:

 

  1. Het verleden loslaten

Het begin van een nieuw jaar is een goede gelegenheid om oude ruzies/onenigheden de laan uit te sturen. Je relatie zal nooit verbeteren als je telkens opnieuw dezelfde oude ruzies naar bovenhaalt. In plaats van jullie relatieproblemen op te lossen, zul je hierdoor alleen maar meer onenigheid creëren.

Als je partner een fout heeft gemaakt en zich hier vervolgens voor heeft verontschuldigd, accepteer zijn/haar verontschuldiging en zoek samen naar manieren om het vertrouwen in je relatie weer te herstellen, stel elkaar gerust zodat het niet zal worden herhaald.

  1. Werk aan je emotionele intelligentie

Emotionele intelligentie is het vermogen om onze eigen emoties en die van de mensen om ons heen te identificeren, te beoordelen en te beheren. Mensen met een hoge(re) emotionele intelligentie hebben vaak gezondere relaties dan mensen met minder goede sociale vaardigheden.

Hoewel het misschien niet vanzelfsprekend is voor iedereen, is het gelukkig mogelijk om je emotionele intelligentie op elk gewenst moment te verbeteren. Lees onderstaande tips voor het bouwen van emotionele intelligentie:

  • Breng tijd door met anderen. Kijk naar mensen als ze met je praten en probeer patronen tussen expressies en emoties te identificeren.
  • Beheers jezelf. Als je merkt dat een situatie misschien uit de hand loopt, verlaat het gezelschap of ruimte en weiger te reageren op “knop duwers” totdat je gekalmeerd bent.
  • Vraag jezelf af hoe je je voelt. Alvorens beslissingen te nemen, overweeg hoe je je misschien zult voelen als je iets doeten vergelijken dit met hoe je je voelt als je dat niet doet.
  • Zie het doel ervan in. Denk na over hoe jouw acties van invloed kunnen zijn op de mensen om je heen, of het nu vrienden, familieleden of collega’s zijn. Hoe zullen zij zich hierdoor voelen? Is dit het waard?
  • Neem verantwoordelijkheid voor je eigen gevoelens. Probeer je eigen gevoelens te begrijpen in plaats van de acties van mensen of situaties waardoor je je zo voelt. Onze gevoelens zijn vaak een goede indicator van onze onvervulde emotionele behoeftes.
  1. Denk positief

Als jullie relatieproblemen je snel humeurig en depressief maken kun je al heel snel in een cyclus van negatief denken vallen. Probeer je te focussen op de positieve dingen in je relatie – het zal de manier waarop je reageert op moeilijke situaties verbeteren en uiteindelijk leiden tot minder ruzies.

Om te beginnen, probeer je partner minder te bekritiseren en meer te complimenteren – door je partner af en toe een veertje in de bips steken, zal je laten zien hoeveel je hen echt waardeert.

  1. Deel je doelen voor het komende jaar

Stelletjes die elkaar steunen hebben vaak een gelukkigere relatie. Door persoonlijke en professionele doelen met je partner te delen kunnen jullie elkaar helpen om meer dingen in het nieuwe jaar te bereiken en samen jullie successen te vieren.

Als je nog niet zeker weet wat je uit 2014 wilt halen, is het nu de beste tijd voor wat introspectie (zelfreflectie). Denk na over wat je echt wilt en nodig hebt en deel dit met je partner, het is veel makkelijker om je doelen te bereiken als jullie je beide op dezelfde golflengte bevinden.

  1. Maak een deal

Meningsverschillen zijn een normaal en soms gezond onderdeel van elke relatie, maar het is belangrijk dat ze correct worden opgelost om eventuele blijvende gevolgen te voorkomen. De beste manier om verder te gaan is om dealtjes te maken met je partner en te laten zien dat je in staat bent om je eigen belangen aan de kant zetten om jullie relatie te versterken.

Een goed voorbeeld voor het komende jaar en het maken een mooie deal is dat je belooft je partner echt te zullen waarderen. Het kan van alles zijn… van het stoppen met roken tot het ophouden met irritante trekjes waar je partner zich aan ergert. Als ze merken dat je bereid bent om compromissen te sluiten in het belang van je relatie zal er een grotere kans zijn dat je partner besluit jouw voorbeeld te zullen volgen.

 

 

Als je er nog niet helemaal klaar voor bent om één-op-één therapiesessies aan te gaan, is er een zelfhulpmethode beschikbaar die zich richt op het herstellen van relaties en huwelijken.

Het hele pakket inclusief bonusboeken en werkbladen kost €49,- Maar mocht je achteraf om welke reden dan ook niet tevreden zijn dan stort ik binnen 30 dagen gewoon het bedrag terug op je rekening!

bestelbutton

 

10 tips voor gezonde communicatie

10 stappen om de communicatie te verbeteren

Communicatie kan gewoon enorm moeilijk zijn. Als je moeite hebt om effectief te communiceren met je partner, wil ik graag dat je onderstaande 10 tips doorleest, het zal jullie communicatie aanzienlijk verbeteren.

 10 tips voor gezonde communicatie

 

1. Stop te focussen op wat je partner verkeerd doet en richt je op wat jij anders zou kunnen doen om de communicatie te verbeteren.

 

2. Let eens op hoe jij je partner interpreteert. Heb je de neiging om van het ergste uit te gaan? Stelletjes met communicatieproblemen hebben vaak de neiging om bepaalde woorden of acties verkeerd te interpreteren of van het ergste uit te gaan. Dus probeer er vanuit te gaan dat je partner de beste intenties heeft (zelfs als het jou negatief heeft beïnvloedt) en reageer vanuit deze zienswijze.

 

3. Zet elke dag wat tijd opzij om op z’n minst even 10 minuten met je partner te praten, bespreek het dagelijks leven en blijf op de hoogte van hun leven buiten jullie relatie.

 

4. Oefen om uitleg of verandering te vragen wat betreft specifieke dingen die je storen of welke je graag anders wilt zien. Vermijd kritiek op je partner.

 

5. Neem verantwoordelijkheid voor je gedrag en de fouten die je maakt tijdens het oplossen van jullie relatieproblemen. Verontschuldigen je wanneer nodig en vergeef je partner voor hun fouten en/of tekortkomingen.

 

6. Elk persoon moet het initiatief nemen om zichzelf te kalmeren of rust te brengen. Als je boos bent, begrijp wanneer je een pauze moet nemen en weg moet lopen. Als je je partner vraagt ​​om een pauze te nemen, overleg wanneer jullie er later weer even op terug zullen komen en respecteer hun wens voor een pauze.

 

7. Besteed aandacht aan je toon en lichaamstaal. Slechts 7% van jouw communicatie zijn de woorden die je zegt, de rest bestaat uit je toon en lichaamstaal. Zorg ervoor dat alle drie aansluiten bij het doel van je boodschap.

 

8. Neem de verantwoordelijkheid voor de aanpak van problemen die je hebt. Uit direct je wensen en behoeftes. Verwacht niet dat je partner je gedachtes kan lezen!

 

9. Wees vriendelijk. Spreek op dezelfde manier met je partner als dat je met een vriend, collega of familie zou doen.

 

10. Zorg ervoor dat je ook positief communiceert over je partner. Het is erg belangrijk dat niet elk gesprek een moeilijk, lamlendig gesprek wordt. Complimenteer je partner en vertel wat je in hen waardeert.

 

Waarom zou ik moeite om aan de communicatie te werken?

Het verbeteren van de communicatie met je echtgenoot of partner is altijd een positief doel om naar te streven. Gezonde communicatie in relaties is gekoppeld aan hogere kwaliteit van tevredenheid.

Uit onderzoek van het UVA blijkt dat gelukkige koppels 20 positieve interacties hebben tegenover 1 negatieve interactie. Bij ruziënde koppels gaat deze omlaag naar 5 positief tegenover elk 1 negatief en bij stelletjes op de rand van echtscheiding kruipt het omlaag  naar 0,8 positief tegenover elke negatieve interactie.

Het verbeteren van de communicatie kan je relatie redden.

 

8 tips voor een liefdevolle relatie

8 tips voor een liefdevolle relatie

Graag vingers opsteken: Wie heeft er geleerd hoe je een liefdevolle relatie moet
onderhouden? Waar heb je dat geleerd? Thuis? Op school? De bouw van sterke
relaties is een kunst en wetenschap tegelijk. Onderstaande onmisbare tips zijn
geschreven met romantische relaties in het achterhoofd, maar met een kleine
aanpassing kun je deze ook toepassen op je vriendschappen, familie en zelfs
werkrelaties.

1. Creëer een veilige omgeving waar je elkaar kunt vertrouwen en alles kunt delen.

Probeer elkaar niet te onderbreken, zelfs al moet je zelf je eigen hand voor je
mond houden. Leer om eerlijk te vechten. Niet schelden. Geen bedreigingen.
Verontschuldig als je weet dat je dat zou moeten doen. Als je te boos bent
om echt te luisteren, stop er dan mee! Ga naar een andere kamer, neem
ruimte voor jezelf, adem en kalmeer.

Vergeet niet: je partner is niet de vijand.

2. Scheid de feiten van de gevoelens.

Welk gevoelige snaar word er geraakt tijdens een ruzie? Stel jezelf de vraag:
Is er iets uit mijn verleden dat van invloed is op hoe ik de situatie nu zie?
De kritische vraag die je jezelf wilt stellen: Gaat dit over hem/haar, of gaat het
nou over mij? Wat is de echte waarheid? Zodra je in staat bent om feiten en
gevoelens te onderscheiden, begrijp je je partner duidelijker en ben je staat om
conflicten sneller op te lossen.

3. Verbind met jezelf.

We zijn geen solo-instrumenten. We zijn meer als een koor of een orkest met
meerdere stemmen. Wat zegt je hoofd? Wat zegt je hart? Wat zegt je lichaam?
Bijvoorbeeld: Mijn hoofd zegt ‘ik moet haar verlaten,’ maar mijn hart zegt
‘ik hou echt van haar.’ Laat deze verschillende stemmen of delen van jou
naast elkaar bestaan ​​en met elkaar spreken. Op deze manier vindt je een
antwoord dat afkomstig is van je eigen ik.

4. Ontwikkel compassie.

Oefen om jezelf en je partner te observeren zonder te oordelen. Een deel
van jou zou misschien kunnen oordelen, maar hier hoef je niet perse in
mee te gaan. Oordelen sluit een deur. Het tegenovergestelde van oordelen
is meeleven. Wanneer je iemand liefhebt, sta je open, ben je verbonden,
en beter in staat om respectvol te discussiëren met je partner. Naarmate
je steeds meer compassie opbouwt voor je partner, zul je meer kracht
inwinnen om een verstandig antwoord te kiezen in plaats van simpelweg
alleen maar te reageren.

5. Genees jezelf.

Verwacht niet dat je partner al je emotionele gaten zal vullen, en probeer
niet om die van hen te vullen. Uiteindelijk kan een ieder zijn of haar eigen
gaten vullen. Je partner, kan jou echter wel ondersteunen terwijl je werkt
aan jezelf, en vice versa. In feite is het leven in een liefdevolle relatie
genezing in en van zichzelf.

6. Stel vragen als je ergens over twijfelt, of ergens van uitgaat.

Maar al te vaak maken we onze eigen verhalen en interpretaties over wat
ons partners gedrag betekent. Bijvoorbeeld: “Ze wil niet knuffelen, ze houdt
vast niet meer van me.” We kunnen nooit het zekere voor het zekere nemen,
je kunt nooit teveel vragen, luister naar je eigen antwoorden. Luister naar de
antwoorden welke je hart, je hoofd en je ziel je geven.. Het is ook belangrijk
om te horen wat er niét wordt gezegd – je intuïtie voelt misschien iets wat
nog moet worden uitgesproken door jou of je partner.

7. Maak tijd voor je relatie.

Het maakt niet uit wie je bent of wat je werk is, je moet altijd je relatie blijven
voeden. Zorg ervoor dat je tijd inplant voor het welzijn van je relatie. Creëer
een rustruimte door alle technologische en digitale dingen uit te schakelen.
Zie het als een tuin, des te meer je er aandacht aan besteedt, des te meer
zal het groeien.

8. Bespreek “harde dingen” uit liefde.

Word je bewust van de moeilijke dingen waar je niet over praat. Hoe voelt dat?
Het maakt niet uit wat je voelt in een situatie, houdt grip op je emoties, zodat
je zegt wat je moet zeggen op een constructieve manier.

Wees lief voor jezelf. En vergeet niet: verandering kost tijd en elke stap telt.

Daar zijn we dan. Nu heb je aantal goeie tips en technieken op zak om je te
helpen je relatie tot stand te houden. Maar vergis je niet, in dit artikel behandelen
we slechts een fractie van de “Je relatie terug” methode. Er is nog een hoop dat
je kunt leren om je relatieproblemen op te lossen.

Doe je niets vandaag, dan blijft morgen hetzelfde.

Ik help je graag verder met mijn stap-voor-stap uitgebreide methode:

Anoniem relatieproblemen oplossen zelfhulp methode

Anton Heersema: 8 tips voor een liefdevolle relatie

Meer liefde in je relatie bouwen (Deel 2)

Meer liefde in je relatie bouwen (Deel 2)

#3: Het gaat over jullie beiden

Voordat jullie de relatie of het huwelijk aangingen, hadden jullie allebei vast een visie van het leven, dromen en doelen. Nu dat je je leven deelt met een ander, heb je je partner toegevoegd aan je dromen en doelen? Veel mensen vergeten dat trouwen gelijk staat aan het combineren van individuele plannen. Hoe kan je verder gaan als je het niet eens bent met de richting waar je je leven in wilt hebben? Het is ieder zijn verantwoordelijkheid om elkaars verschillen te aanvaarden. Het blijven volgen van je eigen dromen/doelen is een heel belangrijk iets in een gezonde relatie, wees bereid om hier zo vroeg mogelijk over te praten.

Vergeet niet om tijd met en aan elkaar te besteden en dagelijks je liefde te tonen, om jezelf eraan te herinneren dat je relatie belangrijker is dan de onderlinge verschillen.

#4: Maar het gaat ook om jou

Tegelijkertijd moet je je individualiteit tot stand houden, blijf je eigen dingen doen. Om je relatie/huwelijk gezond te houden, moet je blijven vasthouden aan dat wat jou uniek maakt, anders dan je partner.
Hij of zij is voor jou gevallen door wie je bent en wat je doet. Het is belangrijk om jouw mooie eigenschappen in leven te houden. Zou het leven ook niet een beetje saai worden? Als je alles leuk vind wat je partner leuk vind, en alles doet wat je partner doet? Om je eigen unieke kwaliteiten tot stand te houden, maak hier tijd voor vrij! Zoals in #3 beschreven is het van belang om je relatie op nummer 1 te houden, een onderdeel hiervan is ruimte nemen om je eigen ding te doen.

Met een relatie verdien je geen geld, maar je moet er hard voor werken!

Neem tijd om je te verdiepen in je hobby’s en andere activiteiten zoals vrijwilligers werk, videospelletjes, een boek lezen, films of sporten. Wat het is ook is dat jou aanspreekt, maak tijd vrij om je volledig daar aan te geven, het blaast wat stoom af en houdt je fris. Tijdens dit proces, vergeet niet om eveneens je partner te ondersteunen in zijn/haar activiteiten. Zij hebben deze kans net zo hard nodig als jij.

Nog een extra tip: gelukkig zijn als persoon betekent ook het constant aan jezelf werken. Iedereen heeft zijn mentale issues, je hoeft je er niet voor te schamen om ook hier aan te willen werken; aan je emotionele en spirituele ontwikkeling.
Op deze website hebben we verschillende boeken en lessen gepubliceerd welke jou net dat zetje in de rug geeft. Neem even de tijd om hier wat van te lezen, voorkom hiermee dat persoonlijke problemen je relatie/huwelijk verslechtert.

Door het beste van jezelf naar boven te halen, ben je de perfecte wederhelft van jouw partner!

Anton Heersema: meer liefde in je relatie bouwen (Deel 2)

Meer liefde in je relatie bouwen (Deel 1)

Meer liefde in je relatie bouwen (Deel 1)

Verliefdheid is passie, in de zevende hemel zijn, op haar sterkt in de eerste paar maanden/jaren van een relatie/huwelijk. Echter, deze intense gevoelens lijken te vervagen na verloop van tijd. Naarmate je relatie zich ontwikkelt, zullen er periodes van conflicten met je partner zijn, welke zich uiten door emotionele chaos, ontgoocheling en uiteindelijk acceptatie. Op termijn ‘zakt’ je huwelijk steeds meer naar een stabiele, diepere zin van het liefhebben, met af en toe een moment van passie.

Ik wil je een aantal manieren voorleggen om je relatie soepel door deze ontwikkeling heen te brengen.

#1: Gebruik je liefde
Het uitspreken van je liefde is één ding,  maar de andere helft van het tonen van je liefde is gebaseerd op tastbare dingen die ze kunnen zien. Zoals gezegd, het “verliefdheid” is tijdelijk. Om je te helpen je liefde te evolueren naar de diepere gevoelens, is het laten zien door middel van acties belangrijk – vooral als je er GEEN zin hebt.

Natuurlijk, er zijn momenten waar de passie er even niet zal zijn (meestal als de ‘realiteit’ even komt opdagen), en wellicht omdat je niet in de stemming bent, dit betekent niet dat je moet stoppen om dingen te doen voor je partner .
Denk na over de andere aspecten van je leven. Als je alleen kwam opdagen op je werk als je er zin in had, is de kans groot dat je contract niet zo snel word verlengd.

Emoties komen en gaan, maar geen enkel individueel heeft genoeg energie voor een levenslange inzet van het liefhebben van je partner.

#2: Hou CONTACT

Om dicht bij elkaar te blijven, is praten met je partner vaak de eerste stap. Echte effectieve oprechte communicatie bestaat uit twee onderdelen;
In de eerste plaats, verwacht niet dat je het altijd eens bent met alles wat je partner zegt.  Of het nu gaat over politiek, religie, filosofie over het leven, opvoeding, of om uw favoriete merk tandpasta, het is van belang is om steeds respect te hebben voor elkaars mening.

De gebeurtenissen in je leven zijn anders dan die van je partner, jullie hebben beide een unieke kijk op de wereld. Het tweede onderdeel van effectieve communicatie is het vermogen om echt te luisteren naar je partner. Soms willen we zo graag worden gehoord door onze partner, dat we uiteindelijk hun niet laten uitpraten. Onder de vele koppels die ik door de jaren heen heb geholpen, heb ik opgemerkt dat geen aandacht en een gebrek aan gevoel voor validatie belangrijke bronnen zijn van negatieve gevoelens in een huwelijk.
Wilt je je lief hebben, neem moeite om echt te luisteren en mee te voelen. Besteed aandacht aan hun woorden en daden om een ​​duidelijk beeld van hen te krijgen- dit is je beste bescherming tegen potentieel schadelijke misverstanden!

Anton Heersema: meer liefde in je relatie bouwen (Deel 1)

Relatieadvies voor de Kerstdagen

Relatieadvies voor de Kerstdagen

De kerstdagen kunnen extra en onnodige druk op je relatie zetten,
daarom wil ik kijken of ik kan helpen met wat extra relatieadvies.

Ik wil niet dat jij een van de duizenden bent, kloppende op de deur van een relatietherapeut,
nadat de kerstdagen voorbij zijn!

Deze periode is vaak stressvol als gevolg van té grote verwachtingen:

• de ‘juiste’ cadeautjes
• de ‘juiste’ voeding
• de ‘juiste’ sfeer
• de ‘juiste’ kerststemming
• de ‘juiste’ feestelijke evenementen
• de ‘juiste’ kaarten / groeten
• de ‘juiste’ dochter / partner / kind / ouder zijn
• een ‘goede’ gastheer/vrouw zijn
• ervoor te zorgen dat je kinderen zich op hun best gedragen

Wat ‘juiste’ dan ook mag betekenen mag je zelf invullen! Stressvol he?

 

Vreugde op aard of problemen?

Al deze te grote verwachtingen kunnen leiden tot teleurstellingen,
voor jou en voor anderen.

Ik ga de meest voorkomende ‘knelpunten’ aanhalen, waar je ongetwijfeld van sommige al op de hoogte bent, andere misschien nog niet.

Ik hoop dat als ik je hiermee kan voorbereiden – je in staat bent om je eigen verwachtingen, die van je partner en kinderen te hanteren.

Hier zijn enkele van de ‘knelpunten’ in relaties tijdens de Kerstdagen:

• de tijdsdruk van alle bovenstaande verwachtingen
• het beheer van uw financiën kan nog moeilijker zijn in de decembermaand
• de kosten van het kerstfeest – in termen van geld, tijd en misschien zelfs je relatie, als je vertrouwen in elkaar is beschadigd
• het verblijf bij familie en / of …
• tijd doorbrengen met kinderen die misschien niet van jezelf zijn
• tijd doorbrengen met kinderen welke zich niet gedragen op de manier waarop je zou willen
• beslissen bij welke ouder de kinderen hun dagen moeten doorbrengen
(als je gescheiden bent van hun vader/moeder)
• je kinderen niet bij je op de dagen dat je zou hebben gewild
• de invloed van alcohol – op je partner, op jezelf, op je gasten
• de fysieke en mentale gevolgen van het soort voedsel dat je eet tijdens deze periode (ja … je mentale welzijn ook!)

Er is nog genoeg tijd om na te denken.

Neem de tijd om te beslissen wat je dit jaar zeker anders gaat doen.
Vergeet niet dat als je altijd maar hetzelfde doet, je geen ander resultaat kan verwachten.

 

Hier is het plan voor jou en je partner of echtgenoot. Als je kinderen hebt, regelen dat ze even een avond op hun kamer zitten – met een schaal van chips als het nodig is – of laat ze logeren bij vrienden / familie als dat mogelijk is.

 

1. Schakel de TV uit, zet alle telefoons op stil, licht een paar kaarsen, kook iets eenvoudig. Zo begin je met je voorbereidingen voor de kerst.

2. ‘Geniet’ door een beetje te dagdromen over hoe jullie ideale kerst zou zijn – gewoon voor de lol: ideale plek, ideale gast / bekende Nederlander, ideale voeding (vergeet je dieet even). Wat zou je willen zien gebeuren, wat zou je echt graag willen doen, hoelang zou het mogen duren?

3. Brainstorm alle dingen die je echt moet doen – stel niets uit. Deze lijst is voor de onvermijdelijke ‘must-do’s’. Kijk vervolgens of je iets kunt toevoegen van wat je hebt vermeld onder nr. 2.

4. Zeg tegen je familie en / of vrienden dat je graag een datum prikt met hen tijdens een weekend in de donkere maand januari. Op die manier creëer je iets om naar uit te kijken na het vakantieseizoen.

5. Beoordeel mijn lijst van verwachtingen aan het begin van dit artikel. Maak een lijst met taken en breek deze af in afzonderlijke stappen, zodat je wat meer duidelijkheid hebt over wat precies vereist is.

6. Verdeel de taken en maak lijstjes voor jullie beiden of iedereen (als je kinderen hebt) om duidelijk te maken wie waarvoor verantwoordelijk is.

7. Bekijk wie jullie beiden zouden willen of nodig hebben om te helpen, om welke reden dan ook. Het geven van ‘tijd’ is veel meer waard dan een cadeau van welke waarde dan ook.  Liefdevol iemand anders helpen zal ook de focus van je eigen problemen eventjes wegnemen.

 

Tijdens de kerstdagen…

8. Als op eerste kerstdag iemand / je partner niet heeft voldaan aan hun taak – wat je ook doet – ga hier niet over mopperen! Het is het niet waard, althans niet op dat moment. Verlaag je verwachtingen en wees dankbaar voor wat het ook is dat goed is en goed gaat. Ga hier naar op zoek!

9. Accepteer vanaf het begin dat het zeer waarschijnlijk is dat je gaat ‘falen’ in op z’n minst iemands ogen, als niet je eigen. Ach ja … jij en iedereen zal herstellen! Accepteer beide dat, wat er ook gebeurt, jullie allebei je best gaan doen om er mooie kerst van te maken.

10. Als je huis vol is of als je verblijft bij andere mensen, plan voor jullie beide momenten om zo vaak mogelijk wat ‘quality time’ door te brengen, bijvoorbeeld ‘op tijd naar bed gaan’, een wandeling naar het park, vroeg in de ochtend beginnen, of op enige andere wijze te ‘ontsnappen’ aan kinderen, familie en / of vrienden – hoeveel je ook van ze houdt. En ‘blijf in contact’ met elkaar via romantische tekst – zelfs als jullie twee meter van elkaar zijn verwijderd!

Bespreek in ieder geval nooit één van de bovenstaande punten wanneer een van jullie onder de invloed van alcohol is!